Pirkanmaan PBL-verkosto

Muutamia vuosia toiminut Pirkanmaan PBL-verkosto on avoin kaikille kiinnostuneille ja se kokoontuu pääsääntöisesti kerran syys- ja kerran kevätlukukaudella. Tapaamiset ovat kokoontumisia jossain PBL:ää käyttävissä oppilaitoksissa Pirkanmaan alueella ja niihin kuuluu esimerkiksi keskustelua alustuksen pohjalta tai tutustumista oppilaitoksen PBL-käytäntöihin. Usein myös jakaannutaan työskentelemään pienryhmiin. Osallistujia on tapaamisissa ollut noin 15-25.

Verkosto on vapaaehtoinen PBL:stä kiinnostuneiden yhteisö ja tieto tapaamisista kulkee verkostoissa kollegalta kollegalle, myös tapaamisen järjestäjät levittävät sanaa. ProBellin löytää Facebookista  ja Twitterissä PBL:stä viestitellään tunnuksella (hashtag) #probell. ProBellin tiedottajanakin toimiva Matleena Laakso tiedottaa tapaamisista ProBellin jäsenten lisäksi muillekin kiinnostuneille. Voit pyytää tiedotteet omaan sähköpostiisi (laita viesti matleena.laakso [at] live.fi).
 

Terry Barretin luento 19.2.2013

Tervetuloa TAMK:iin Terry Barretin englanninkieliselle PBL-aiheiselle luennolle tiistaina 19.2. klo 8.30-10.00. Hän käsittelee luennollaan ongelmaperustaista oppimista yleensä ja painottaa ongelmien rakentamisen näkökulmaa. Tämä maksuton tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille eikä erillistä ilmoittautumista tarvita. Paikkana Kuntokatu 3 Tampereella ja siellä luokka G0-000. 
Tervetuloa ja välitäthän tietoa eteenpäin! 

 

Aiempia tapaamisia  

Ikaalisten tapaaminen peruttiin

Marraskuun 2011 tapaamisessa oli tarkoitus pyöriä erityisesti opiskelijoiden ohjaamisen problematiikan ympärillä sekä tutustua Maija Kärnän johdattelemana hänen tuoreen väitöskirjansa "Virtuaalinen tiedonrakennuksen tila ongelmaperustaisen oppimisen tukena" esiin nostamiin asioihin. Valitettavasti tapaaminen peruttiin. Tiedoksi, että Kärnä on puhujana myös 5.11. Tampereen eOppimisen klusterin iltapäiväseminaarissa.
 

Tutoristunnon haasteet ja hyvät käytänteet 23.2.2011

TAMK:ssa tapaamista isännöivät ja emännöivät fysioterapian ja metsätalouden koulutusohjelmat. Osallistujia on parisenkymmentä. Lähtökohtana oli hiljattain ilmestyneen kirjan luku tutorsyklistä ja sen haasteista. Teemaa käsiteltiin pienryhmissä, joiden tuotokset koottiin yhteen C-map-käsitekarttaohjelman avulla.

12.30    Tervetulokahvit, esittäytyminen
13.00    Kirjan New Approaches to Problem-based Learning, (toim. Terry Barrett ja Sarah Moore 2010)
               lyhyt esittely, Marja-Leena Lähteenmäki
13.15    Tutorsykli ja sen haasteiden kokoaminen, Osallistujilta odotetaan etukäteisperehtymistä,
               Pirjo Riitta Leppänen ja Ari Vanamo
13.45    Ryhmäkeskustelut edellisestä aiheesta
14.30    Tauko
14.45-16.00  Ryhmien tuotosten käsittely
 
 
 
 
 
Käsitekartta

 Erilaiset oppimisympäristöt osana ongelmaperustaista oppimista 2.11.2010 

Metsäkonesimulaattori
Tapaamisen teeman mukaisesti tutustuimme Tampereen ammattikorkeakoulun erilaisiin oppimisympäristöihin. Aluksi tutustuimme elokuussa 2010 käyttöön vihittyyn energia- ja ympäristötekniikan alan oppimisympäristöön. Siellä otetaan pian käyttöön Suomen ensimmäiset julkiset sisäkuivakäymälät koulutusorganisaation tiloissa. Katolle oltiin rakentamassa erilaisia aurinkopaneeleita ja -keräimiä sekä tuulivoimaa. Myös maalämpö on käytössä. Osa käytössä olevista tuotteista on vasta prototyyppejä tai uusia koekäytössä olevia tuotteita, joiden käyttöä tutkitaan mm. opinnäytetöissä. 
 
Metsätalouden puolelta meille esiteltiin metsäkonesimulaattoria sekä MetsäOnline-hanketta, joka on puunhankinnan virtuaalinen oppimisympäristö. Sen avulla mallinnetaan suomalaista puunhankinnan ketjua tehtaiden tarpeesta aina tehtaalle luovutukseen asti. Kun opiskelijat työskentelevät sen avulla vuorotellen, niin että edellisen opiskelijan viimepäivien päätökset vaikuttavat seuraavan opiskelijan mahdollisuuksiin, saadaan mallinnettua todellisuutta ja opiskelijan päätösten konkreettista vaikutusta puunhankinnan ketjun seuraaviin vaiheisiin. Ympäristö toimii sekä oppimisen että reflektion lähteenä. Tällä hetkellä se on vain hanketoimijoiden käytössä, mutta hankkeen päättyessä vuoden 2011 lopussa se avataan avoimesti verkkoon.  
ITSE-tilassa pääsimme tutustumaan ympäristöön, joka palvelee vanhusten ja liikuntarajoitteisten itsenäisen suoriutumisen koulutusta ja harjoittelua. Siellä käy paljon erilaisia opiskelijaryhmiä ja muita kiinnostuneita ja ohjelma voidaan räätälöidä kullekin ryhmälle sopivaksi. Piramkin aikaan jokainen opiskelija, alasta riippumatta, kävi siellä tutustumassa esteettömyyteen oman ammattialan näkökulmasta. Hyvänä vinkkinä välitän tässä Design fo All Suomen verkston linkin. Sieltä löytyy mm. vinkkejä esteettömään viestintään eli miten verkkosivut tai erilaiset sähköiset dokumentit kannattaa laatia, jotta ne ovat selkeitä mahdollisimman monelle ja lähettämäsi viesti menee perille.
 
Kierros päättyi UNI-tilaan, missä esitellään nukkumisen uusia innovaatioita. Avoimia ovia 12.11.2010 pitävää tilaa kuvataan "hyvän nukkumisen oppimis-, testaus- ja tuote-esittely-ympäristöksi". Mekin pääsimme testaamaan tempur-tyynyjä vatsallaan nukkuville ja rauhoittavilta tuntuvia painavia peittoja. Lisäksi näimme funktionaalisen lakanan, joka poistaa stressiä - mutta sen koekäyttö jäi seuraavaan kertaan!

 

 

Pirkanmaan PBL-verkosto

Muutamia vuosia toiminut Pirkanmaan PBL-verkosto on avoin kaikille kiinnostuneille ja se kokoontuu pääsääntöisesti kerran syys- ja kerran kevätlukukaudella. Tapaamiset ovat kokoontumisia jossain PBL:ää käyttävissä oppilaitoksissa Pirkanmaan alueella ja niihin kuuluu esimerkiksi keskustelua alustuksen pohjalta tai tutustumista oppilaitoksen PBL-käytäntöihin. Usein myös jakaannutaan työskentelemään pienryhmiin. Osallistujia on tapaamisissa ollut noin 15-25.

Verkosto on vapaaehtoinen PBL:stä kiinnostuneiden yhteisö ja tieto tapaamisista kulkee verkostoissa kollegalta kollegalle, myös tapaamisen järjestäjät levittävät sanaa. ProBellin löytää Facebookista  ja Twitterissä PBL:stä viestitellään tunnuksella (hashtag) #probell. ProBellin tiedottajanakin toimiva Matleena Laakso tiedottaa tapaamisista ProBellin jäsenten lisäksi muillekin kiinnostuneille. Voit pyytää tiedotteet omaan sähköpostiisi (laita viesti matleena.laakso [at] live.fi).
 

Terry Barretin luento 19.2.2013

Tervetuloa TAMK:iin Terry Barretin englanninkieliselle PBL-aiheiselle luennolle tiistaina 19.2. klo 8.30-10.00. Hän käsittelee luennollaan ongelmaperustaista oppimista yleensä ja painottaa ongelmien rakentamisen näkökulmaa. Tämä maksuton tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille eikä erillistä ilmoittautumista tarvita. Paikkana Kuntokatu 3 Tampereella ja siellä luokka G0-000. 
Tervetuloa ja välitäthän tietoa eteenpäin! 

 

Aiempia tapaamisia  

Ikaalisten tapaaminen peruttiin

Marraskuun 2011 tapaamisessa oli tarkoitus pyöriä erityisesti opiskelijoiden ohjaamisen problematiikan ympärillä sekä tutustua Maija Kärnän johdattelemana hänen tuoreen väitöskirjansa "Virtuaalinen tiedonrakennuksen tila ongelmaperustaisen oppimisen tukena" esiin nostamiin asioihin. Valitettavasti tapaaminen peruttiin. Tiedoksi, että Kärnä on puhujana myös 5.11. Tampereen eOppimisen klusterin iltapäiväseminaarissa.
 

Tutoristunnon haasteet ja hyvät käytänteet 23.2.2011

TAMK:ssa tapaamista isännöivät ja emännöivät fysioterapian ja metsätalouden koulutusohjelmat. Osallistujia on parisenkymmentä. Lähtökohtana oli hiljattain ilmestyneen kirjan luku tutorsyklistä ja sen haasteista. Teemaa käsiteltiin pienryhmissä, joiden tuotokset koottiin yhteen C-map-käsitekarttaohjelman avulla.

12.30    Tervetulokahvit, esittäytyminen
13.00    Kirjan New Approaches to Problem-based Learning, (toim. Terry Barrett ja Sarah Moore 2010)
               lyhyt esittely, Marja-Leena Lähteenmäki
13.15    Tutorsykli ja sen haasteiden kokoaminen, Osallistujilta odotetaan etukäteisperehtymistä,
               Pirjo Riitta Leppänen ja Ari Vanamo
13.45    Ryhmäkeskustelut edellisestä aiheesta
14.30    Tauko
14.45-16.00  Ryhmien tuotosten käsittely
 
 
 
 
 
Käsitekartta

 Erilaiset oppimisympäristöt osana ongelmaperustaista oppimista 2.11.2010 

Metsäkonesimulaattori
Tapaamisen teeman mukaisesti tutustuimme Tampereen ammattikorkeakoulun erilaisiin oppimisympäristöihin. Aluksi tutustuimme elokuussa 2010 käyttöön vihittyyn energia- ja ympäristötekniikan alan oppimisympäristöön. Siellä otetaan pian käyttöön Suomen ensimmäiset julkiset sisäkuivakäymälät koulutusorganisaation tiloissa. Katolle oltiin rakentamassa erilaisia aurinkopaneeleita ja -keräimiä sekä tuulivoimaa. Myös maalämpö on käytössä. Osa käytössä olevista tuotteista on vasta prototyyppejä tai uusia koekäytössä olevia tuotteita, joiden käyttöä tutkitaan mm. opinnäytetöissä. 
 
Metsätalouden puolelta meille esiteltiin metsäkonesimulaattoria sekä MetsäOnline-hanketta, joka on puunhankinnan virtuaalinen oppimisympäristö. Sen avulla mallinnetaan suomalaista puunhankinnan ketjua tehtaiden tarpeesta aina tehtaalle luovutukseen asti. Kun opiskelijat työskentelevät sen avulla vuorotellen, niin että edellisen opiskelijan viimepäivien päätökset vaikuttavat seuraavan opiskelijan mahdollisuuksiin, saadaan mallinnettua todellisuutta ja opiskelijan päätösten konkreettista vaikutusta puunhankinnan ketjun seuraaviin vaiheisiin. Ympäristö toimii sekä oppimisen että reflektion lähteenä. Tällä hetkellä se on vain hanketoimijoiden käytössä, mutta hankkeen päättyessä vuoden 2011 lopussa se avataan avoimesti verkkoon.  
ITSE-tilassa pääsimme tutustumaan ympäristöön, joka palvelee vanhusten ja liikuntarajoitteisten itsenäisen suoriutumisen koulutusta ja harjoittelua. Siellä käy paljon erilaisia opiskelijaryhmiä ja muita kiinnostuneita ja ohjelma voidaan räätälöidä kullekin ryhmälle sopivaksi. Piramkin aikaan jokainen opiskelija, alasta riippumatta, kävi siellä tutustumassa esteettömyyteen oman ammattialan näkökulmasta. Hyvänä vinkkinä välitän tässä Design fo All Suomen verkston linkin. Sieltä löytyy mm. vinkkejä esteettömään viestintään eli miten verkkosivut tai erilaiset sähköiset dokumentit kannattaa laatia, jotta ne ovat selkeitä mahdollisimman monelle ja lähettämäsi viesti menee perille.
 
Kierros päättyi UNI-tilaan, missä esitellään nukkumisen uusia innovaatioita. Avoimia ovia 12.11.2010 pitävää tilaa kuvataan "hyvän nukkumisen oppimis-, testaus- ja tuote-esittely-ympäristöksi". Mekin pääsimme testaamaan tempur-tyynyjä vatsallaan nukkuville ja rauhoittavilta tuntuvia painavia peittoja. Lisäksi näimme funktionaalisen lakanan, joka poistaa stressiä - mutta sen koekäyttö jäi seuraavaan kertaan!

 

 

iStart-julkaisujärjestelmä - ConnectingTalents Oy
Copyright 2010 Probell ry
Rekisteriseloste | Käyttöehdot